Pyłek pszczeli, a wzmacnianie odporności

Jesień puka nam do drzwi, a wraz z nią lawina pytań o wzmacnianie odporności.

Który miód jest na odporność? Jak stosować pyłek? Co to jest ta pierzga? Jak jeść turbomiód?

Wychodząc Wam na przeciw, przygotowaliśmy serię wpisów #jesieńzmiódodkulmy

Dziś w głównej roli pyłek kwiatowy, czyli… co?

Malutkie ziarenka zwilżone nektarem, transportowane przez pszczołę z miodem lub spadzią do ula.

W ulu pszczoły zajmują się dalszą obróbka pyłku dodając do niego miód i swoje enzymy. Dla pszczół pyłek stanowi pokarm białkowy decydujący o tym jak rodzina przezimuje (dlatego ważne, by pszczelarze odpowiedzialnie wybierali pyłek). Do pozyskiwania pyłku używa się poławiaczy, przez które pszczoła musi się przecisnąć wracając do ula. W takiej sytuacji ściera z siebie od 5% do 30% zebranego pyłku.

Składniki, czyli co dobrego zawiera?

W pyłku znajduje się przede wszystkim białko (23.9%). Poza tym:
aminokwasy (10,2% – 26,3%)
enzymy (zawarte w wydzielinach gruczołowych i gardzielowych pszczół)
lipidy i kwasy tłuszczowe
cukry
związki fenolowe
witaminy (C, z grupy B, kwas foliowy, biotyna)
składniki mineralne (potas, fosfor, wapń, magnez, cynk, żelazo i miedź).

Jak wynika ze składu, pyłek to naturalna multiwitamina!

Wskazania do stosowania pyłku

stany fizjologiczne, w których zapotrzebowanie na składniki białkowe, mineralne i witaminowe jest zwiększone
niedobory białka
wypadanie włosów i łamliwość paznokci
zaburzenia żywienia

Badania przeprowadzone przez prof. dr. hab. Bogdana Kędzię potwierdziły, iż pyłek pszczeli hamuje rozwój bakterii i grzybów drożdżoidalnych powodujących zakażenia skóry. Pyłek działa łagodnie i powoi. Wykazuje silne działanie antybiotyczne, zwalcza chorobotwórcze bakterie.

Jak spożywać pyłek?

Przede wszystkim REGULARNIE. Zaczynamy od jednej łyżeczki, zwiększamy do 2 – 4 łyżeczek dziennie. Wielu apiterapeutów zaleca dzienną dawkę 2 łyżeczek dziennie dodawanych do wody/herbaty (należy pamiętać, by temperatura nie przekraczała 40 stopni).

Pyłek rozpuszczony w wodzie jest lepiej przyswajalny, dlatego zaleca się rozpuszczenie dwóch łyżeczek w ciepłej (nie gorącej!) wodzie (pół szklanki) wieczorem i wypicie rano, na czczo (można dodać łyżeczkę miodu dla smaku).

Kuracja wzmacniająca: 2 łyżeczki rozpuszczone w wodzie rano na czczo,
2 łyżeczki rozpuszczone w wodzie 15 – 30 minut przed posiłkiem.
Czas trwania: 1 – 2 miesiące.
Można powtarzać 3 razy w roku.

Stosowanie u dzieci powyżej 3 roku życia – 1 łyżeczka rozpuszczona w letniej wodzie podawana rano, 15 min przed posiłkiem.

Pytania i odpowiedzi

Kiedy zacząć wzmacnianie pyłkiem? Czy nie jest za późno?
Jak we wszystkim, ważna jest regularność. Nigdy nie jest za późno 🙂 Można stosować długotrwale lub intensywnie z przerwami.

Czy pyłek trzeba mielić?
Można, ale najlepiej rozpuścić go w letniej wodzie.

Czy pyłek można dodawać do owsianki?
Owsianki, koktajle, shake’i są jak najbardziej w porządku pod warunkiem, że temperatura nie przekracza 40 stopni. Wtedy pyłek zachowa wszystkie swoje właściwości.

Jak przemycić pyłek dzieciom, które nie chcą go jeść?
Dobrą opcją są owsianki i koktajle. Można dodać też do herbaty o ile nie jest gorąca.

Po jakim czasie pyłek traci swoje właściwości?
Po roku pyłek straci około 40 – 60% swoich właściwości.

Należy pamiętać o tym, że pyłek, tak jak pozostałe produkty pszczele, może uczulać. Dlatego najlepiej jest wprowadzać go powoli do swojej diety i obserwować swój organizm.

NA ZDROWIE! 🙂

https://miododkulmy.pl/produkt/pylek-kwiatowy-duzy-420g/

W naszym wpisie opieramy się na publikacji prof. Ryszarda Czarneckiego “Pszczeli pyłek kwiatowy w Apiterapii” oraz prof. Bogdana Kędzi ” Produkty pszczele w żywieniu i suplementacji diety”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to Top